افزایش خطر شگستگی استخوان در افراد مبتلا به دیابت نوع 2

23 سپتامبر 2016- محققان کانادایی اعلام کردند احتمال بروز شکستگی‌های اصلی ناشی از پوکی استخوان[1] (MOF) در زنانی که بیش از ده سال به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، بیشتر است، همچنین زنان مبتلا به دیابت، در معرض خطر بیشتری برای شکستگی مفصل ران هستند.

دانشمندان اعلام کردند بر اساس مطالعات قبلی، دیابت نوع 2 خطر بروز MOFرا به میزان 20 تا 30 درصد افزایش می‌دهد. بر اساس تحقیق اخیر توسط محققان دانشگاه آلبرتا در کانادا، دیابت خطر شکستگی استخوان را 70 تا 80 درصد افزایش می‌دهد.

محققان به ارزیابی کارآیی ابزار FRAX[2]برای تخمین خطر شکستگی استخوان در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پرداختند، این ابزار توسط سازمان بهداشت جهانی برای تخمین خطر شکستگی استخوان در جمعیت عمومی کالیبره شده است.

دکتر ماجومدار نویسنده‌ی ارشد این مقاله گفت: در حالیکه ابزار FRAXمیزان خطر شکستگی استخوان در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 را از مقدار واقعی کمتر محاسبه می‌کند، ما نشان دادیم که بیشترین میزان خطا در محاسبه‌ی شکستگی‌های اصلی ناشی از پوکی استخوان و شکستگی مفصل ران، در زنانی است که به مدت بیش از ده سال به دیابت مبتلا بوده‌اند.

در این مطالعه اطلاعات 57800 زن شرکت کننده در تحقیق کوهورت "تراکم مواد معدنی استخوان در استان منیتوبا در کانادا (مطالعه‌ی BMD)" بررسی و آنالیز شد، همه‌ی افراد شرکت کننده بیش از 40 سال سن داشتند، از این افراد 8840 نفر به دیابت نوع 2 مبتلا بودند و از سال 1996 تا 2013 تراکم  مفصل ران آنها به روش[3] DXA مورد بررسی قرار گرفت.

محققان نمرات FRAXبرای the femoral neck fracture  را در مطالعه‌ی BMDمحاسبه کرده و بطور متوسط به مدت 7 سال به ارزیابی این نمرات پرداختند.

آنالیزها نشان داد در  31.4  درصد از زنانی که مدت زمان ابتلا آنها به دیابت نوع 2 بیش از ده سال بود، خطر بروز MOFافزایش یافته است. درحالیکه هیچ افزایشی در خطر بروز MOFبرای زنانی که مدت زمان ابتلا آنها به دیابت نوع 2 کمتر از ده سال بود، مشاهده نشد.

 خطر بروز شکستگی مفصل ران برای همه‌ی افراد دیابتی بدون توجه به مدت زمان ابتلا آنها به دیابت افزایش یافته بود. حتی در افرادیکه به تازگی به دیابت نوع 2 مبتلا شده بودند افزایش خطر شکستگی مفصل ران از نظر آماری معنی دار بود.

تیم دکتر ماجومدار دریافتند که نمرات FRAXبطورقابل توجهی این خطرات را کمتر محاسبه می‌کند: خطر شکستگی برای بیماران مبتلا به دیابت که مدت زمان ابتلا آنها به این بیماری بیش از ده سال بود، 24 درصد بیش از مقدار پیش بینی شده توسط ابزار FRAXمی‌باشد، برای شکستگی مفصل ران نسبت مشاهده شده از آنچه توسط ابزار FRAXپیش بینی شده بود، 2 برابر بیشتر بود.

 دکتر Leslieنویسنده‌ی این مقاله می‌گوید: پیامدهای بالینی این مطالعه اینست که ابزار FRAXمیزان خطر را بویژه برای شکستگی مفصل ران (hip) در بیمارانی که به مدت طولانی به دیابت مبتلا هستند، کمتر از مقدار واقعی نشان می دهد، بنابراین افرادیکه به مدت طولانی به دیابت نوع 2 مبتلا می‌باشند باید در مورد خطر شکستگی استخوان مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

 نتایج این تحقیق درمجله‌ی Clinical Endocrinology and Metabolismمنتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/longer-type-2-diabetes-duration-increases-fracture-risk,-study-reports-90103760.html

 



[1]major osteoporotic fractures

[2]the World Health Organisation's Fracture Risk Assessment (FRAX) tool

[3]dual emission X-ray absorptiometry